Czym jest rebranding i czy pomaga on markom?

Data dodania: 26.05.2017


Rebranding to inaczej mówiąc proces zmiany wszystkich elementów marki. Należą do nich produkty, usługi, obsługa klienta, komunikacja z klientem, ale również wygląd strony czy logo.

Rebranding stosuje się w celu osiągnięcia lepszej pozycji na rynku, a także totalnej zmiany wizerunku firmy, żeby osiągnąć jak najlepsza sprzedaż i jak najlepiej kojarzyć się klientom. Wiele marek decyduje się na ten krok, gdy widzi, że nie generuje takiej sprzedaży, jaką może uzyskać lub po prostu opinia o firmie nie jest najlepsza i chcą to zmienić.

Rebranding można podzielić tak naprawdę na 4 etapy:

  • opracowanie nowej strategii marki (w oparciu o badania rynkowe i konsumenckie),
  • opracowanie całkowicie nowej identyfikacji wizualnej marki,
  • wprowadzenie zmian we wszystkich kanałach komunikacji z klientem,
  • zakomunikowanie zmian wewnątrz i na zewnątrz firmy.

„Podręcznikowy” rebranding może trwać od 3 miesięcy do nawet. Z reguły jednak jest to proces długotrwały, ponieważ trzeba go bardzo dokładnie zanalizować, przemyśleć, a także trzeba się do niego mocno przygotować. Jeżeli firma decyduje się na rebranding z powodu niepochlebnych opinii o marce, to w przypadku rebrandingu największy nacisk kładzie na punkt 1 oraz 3. Nie od dziś wiadomo, że niezadowoleni klienci potrafią dosłownie zniszczyć markę w internecie. Dlatego nie tylko obsługa klienta jest ważna, ale również przygotowanie się na ewentualne kryzysy w internecie, najczęściej na Facebooku, na którym można wystawiać opinie firmom. Tak naprawdę jedna negatywna opinia, w przypadku złej odpowiedzi marki, może zostać nagłośniona i może doprowadzić do jej bojkotu i nawet upadku.

Warto pamiętać, że rebranding to nie zmiana marki, a po prostu zmiana pewnych jej aspektów. Nie należy wprowadzać klientów w błąd i udawać, że jest inaczej, bo w momencie, gdy konsumenci to wykryją, mogą kontynuować pisanie niepochlebnych opinii, wzbogaconych o kolejne niewybredne komentarze. Warto zaznaczyć, że marka przechodzi rebranding, że pracuje nad obecnymi problemami i chce im zapobiegać – nie powinno się oszukiwać klientów, że jest to całkowicie nowa marka. Tak naprawdę nie da się w 100% odciąć od tego, co już zostało zamieszczone w internecie i warto o tym pamiętać.
Jeżeli chodzi o rebranding, to warto przeprowadzić tak zwaną analizę SWOT. To narzędzie, które służy do wewnętrznej analizy przedsiębiorstwa i jego otoczenia. Stosuje się je w celu optymalizowania strategii zarządzania firmą bądź zbudowania nowego planu strategicznego. Firmę klasyfikuje się według 4 etapów: Strenght (mocne strony), Weknesses (słabe strony), Opportunities (szanse) oraz Threats (zagrożenia). Szczegółowa analiza zasobów, możliwości firmy i jej mocnych oraz słabych stron pomoże wyznaczyć siłę przedsiębiorstwa na rynku. SWOT ma podstawowe znaczenie w kształtowaniu realistycznej rynkowej strategii przedsiębiorstwa.
Jak widać rebranding jest dość często stosowany i może pomóc firmie osiągnąć ogromne korzyści, jeżeli tylko wyciągnie się odpowiednie i prawdziwe wnioski z poprzedniej analizy przedsiębiorstwa.

strony www Poznań